Klimamyter i sosiale medier
En kartlegging av Facebook og Twitter/X i perioden 2020-2024.
Flere undersøkelser har de siste årene vist at en jevn andel nordmenn ikke tror at klimaendringer er menneskeskapt, eller at menneskelig aktivitet ikke er hovedårsaken til global oppvarming.
I denne analysen har vi undersøkt omfanget av etablerte myter rundt klimaendringer, klimapolitikk og klimatiltak som sirkulerer på Facebook og Twitter/X. Analysen har sett på den generelle debatten om klimaproblemet og -løsninger og bygger på litt over 1 million kommentarer og twittermeldinger fra perioden 1.1.2020 - 1.6.2024.
Hovedfunn fra rapporten:
- Klimamyter er vanlig på Facebook. Når klima diskuteres i kommentarfeltene til norske politikere og medier på Facebook, inneholder 43 prosent av kommentarene klimamyter.
- Klimamyter har blitt mer vanlig på X/Twitter siden 2022, med en observert økning fra 12% til 27%
- Klimamyter blomstrer i ekkokamre på Facebook. I noen Facebook-grupper utgjør klimamyter mer enn 70 prosent av hele klimadebatten. Disse gruppene når ut til hundretusenvis av brukere.
Rapporten er utarbeidet på vegne av Miljøstiftelsen Bellona, med støtte fra Sparebankstiftelsen.
Udgivelsesdato
28. januar 2025